Våra ”Gyllene Regler”

 print1aKunden

  • Är meningen med hela vår verksamhet och står därför alltid i fokus.
  • Skall känna sig välkommen i alla sammanhang.
  • Skall mötas av lyhördhet, ödmjukhet, värme och respekt.
  • Skall få sina förväntningar och önskemål uppfyllda.
  • Skall bemötas professionellt och med kompetens.
  • Skall uppleva oss kundorienterade i fråga om tillgänglighet, information och service.
  • Skall genom vår uppmärksamhet, lyhördhet och ärlighet vara förvissad om att han/hon får vad man beställer.

Medarbetaren

  • Behandlar jag såsom jag själv vill bli behandlad.
  • Ger jag stöd och uppmuntran, vilket är viktigt för att vi skall känna arbetsglädje.
  • Ger jag den information man behöver för att kunna göra sitt bästa.
  • Hämtar jag information ifrån för att kunna göra mitt bästa.
  • Är lika viktiga som jag själv eftersom vi skall kunna fungera som ett lag.
  • Är och skall vara olika för att få ihop det bästa laget.

Leverantören

  • Skall vi sträva efter att ha långsiktiga relationer med.
  • Skall leva upp till våra krav på kvalité och miljö.
  • Bemöts med affärsmässighet och ödmjukhet.
  • Skall känna till vår verksamhet.
  • Skall hålla vad som utlovas.

Ryktet

  • Har vi alla ansvar för vilket innebär lojalitet mot vårt företag.
  • Skall förknippas med ord som professionalism, kompetens, affärsmässighet och lyhördhet.

Ekonomin

  • Skall präglas av sunda affärsprinciper och skapa god lönsamhet.
  • Innebär också att jag hushållar med och använder företagets resurser på bästa sätt.
  • Förbättras om jag aktivt medverkar till att finna åtgärder som höjer vår effektivitet.
  • Skall hanteras med omdöme i mötet med gästen och kunden.
  • Innebär att vi har så grundläggande kunskaper att vi tar ”rätt” betalt.
  • Innebär att all försäljning skall vara lönsam.

Tillgångarna

  • Medarbetarna är vår viktigaste tillgång och skall vårdas därefter.
  • Det är viktigt att vi upptäcker och uppskattar alla de tillgångar och möjligheter vi har inom vårt företag.
  • Vi skall känna ansvar för och vårda våra materiella tillgångar – stora som små.

Kollegorna

  • Talar jag aldrig illa om.
  • Ser jag som en möjlighet att utbyta erfarenheter med och lära mig mer av.
  • Skall uppfatta oss som föregångare och nytänkande.
  • Hjälper vi när vi kan, men inser samtidigt att dom är ”konkullegor”.

Jag själv

  • Känner ansvar för mitt företag och gör alltid mitt bästa.
  • Försöker vara mot andra som jag vill att de skall vara mot mig – ”Gyllene regeln”.
  • Försöker ge ”det lilla extra” i mötet med kunden och arbetskamraten.
  • Vågar se mig själv, som jag är, med mina fördelar och brister.
  • Vill vara öppen, ärlig, flexibel och samarbetsvillig.